Moe van carnaval

20140212-214249.jpg

Carnaval staat vooral bekend om: de extreme verkleedpartijen, liters bier en schreeuwende mensen die moeiteloos een aantal dagen zonder slaap kunnen. Ook de 19-jarige Ruben van Dooren uit Roermond is normaal gesproken een carnavalsvierder, maar dit jaar slaat hij het feest over. Ruben heeft namelijk de ziekte van Pfeiffer.

“Met deze ziekte kun je geen carnaval vieren.”, zegt Ruben met een sombere toon in zijn stem. De Roermondenaar viert sinds een paar jaar actief carnaval met zijn vrienden. “Ik ben geboren in Den Haag en daar vieren ze dit feest niet. Ik was dus niks gewend toen ik naar Limburg verhuisde, maar mijn vrienden hebben mij het feesten geleerd.” Het gaat Ruben vooral om de gezelligheid. “Ik vraag me soms echt af waarom ik carnaval zo gezellig vind, maar ik weet het niet. Je kunt gewoon veel bier drinken en het maakt geen fuck uit hoe je eruit ziet. Daar draait het voor mij om.”

Door de ziekte van Pfeiffer is je lever enorm kwetsbaar en daarom mag je absoluut geen alcohol drinken. Alcohol zorgt er ook voor dat het herstel van je lichaam veel trager gaat. “Carnaval en Pfeiffer is geen goede combinatie. Je bent moe en je mag geen alcohol drinken. Nou, dat wordt een heel saai feestje. Ik kan wel voor de gezelligheid met mijn vrienden meegaan, maar ik ben bang dat de verleiding te groot wordt en dat ik dan toch ga drinken. Ik vind het natuurlijk heel kut, maar mijn gezondheid staat sowieso voorop.”

Op de vraag of hij ook iets niet gaat missen aan carnaval antwoordt Ruben lachend: “Ja! Ik word altijd gediscrimineerd met carnaval en dat ga ik absoluut niet missen. Ik heb een Haagse tongval en telkens als ik bier heb besteld moet ik veel langer op mijn biertje wachten dan mijn Limburgse vrienden. Het klinkt misschien heel grappig, maar zo ervaar ik het wel. Ik versta helemaal niks van de muziek en de mensen kijken me soms raar aan als ik ze met een westers accent aanspreek. Ach ja.. het is een heel tof feest, maar als de Limburgers iets meer open zouden staan voor mensen van buitenaf, dan zou ik het een stuk leuker vinden. Maar daar heb ik dit jaar geen last van. Ik vier carnaval in bed.”

Door: Silvinio Osanto

About silvinioxosanto

Silvinio Osanto Roermond Student aan de Fontys Hogeschool voor Journalistiek te Tilburg.

Leave a Reply

