KUNST?

Door: Silvinio Osanto

KUNST?

Men zegt weleens: “Kunst is overal, want alles is kunst.” Dit klopt natuurlijk als een bus. Toch is kunst voor veel jongeren onbereikbaar en vinden zij het maar een saaie boel. Ik ging namens #PaintTheCulture de straat op in Roermond en vroeg jongeren hun visie op kunst. Wat is kunst door de ogen van jongeren?

 

Justin (17 jaar)image

Wat is kunst voor jou?
Als ik aan kunst denk, dan denk ik aan standbeelden. Roermond is een oude stad en je ziet overal beelden. Dat vind ik persoonlijk kunst en ik vind het ook mooi.

Wat vind je mooi aan de beelden?
Je hebt oude beelden en er zijn nieuwe beelden. Dat deze beelden door elkaar staan vind ik heel mooi. Sommige beelden zien er wel heel oud uit en ik hoop dat de gemeente ze op gaat knappen, want het is natuurlijk zonde als die beelden vies zijn.

Wat is je favoriete standbeeld?
Ik vind het standbeeld van de heks mooi. Dat is een standbeeld met aan de ene kant een heks en aan de andere kant een mooie vrouw. Het beeld is heel dubbel en dat vind ik mooi en apart.

Denk je dat jongeren zich voldoende bezig houden met kunst?
Nee, absoluut niet. Als wij met school naar een museum gaan dan melden veel leerlingen zich ziek of gaan ze met tegenzin. Zelf vind ik het wel interessant, maar er zijn niet veel jongeren die hetzelfde vinden.

Nacho (20 jaar)image


Wat is kunst voor jou?
Kunst is mijn passie en mijn passie is muziek. Ik ben een rapper en ik vind dat je de hele hiphop cultuur kan plaatsen in het hokje kunst.

Waarom past de hele hiphop cultuur in dat hokje?
Hiphop is groot. Breakdance, Graffiti, Rap etc. Het zijn allemaal kunstuitingen, maar niet iedereen ziet het als kunst. Zelf vind ik hiphop de meest pure kunstvorm die er is.

Hoe komt het dat niet iedereen het als kunst ziet?
Rappers komen altijd negatief in het nieuws. Ouderen denken dat alle rappers pistolen hebben en drugs verkopen, maar dit is niet waar. Graffiti ziet men ook als vandalisme en niet als kunst, terwijl het gewoon kunst is voor iedereen. Ik kijk liever naar een mooie muur dan dat ik naar een museum ga.

Denk je dat jongeren zich voldoende bezig houden met kunst?
Ze houden zich er onbewust mee bezig. Ik denk wel dat veel kids het saai vinden door school. Scholen moeten meer leuke dingen op het gebied van kunst doen.

Mateus (29 jaar)
image

Wat is kunst voor jou?
Ik ben een voetbalfreak en ik vind de manier waarop Lionel Messi voetbalt pure kunst.

Je hoort niet vaak dat mensen voetbal associëren met kunst. Kun je uitleggen waarom je dit vindt?
De manier waarop hij over het veld beweegt is heel bijzonder. Hij maakt kleine korte hupjes en laat zo zijn tegenstanders achter. Het is heel uniek en je ziet het niet vaak. Daarom is het kunst voor mij.

Denk je dat jongeren bij het woord “Kunst” te snel denken aan saaie musea en exposities?
Ik denk het wel. Kunst is een breed begrip en in principe is alles kunst. Jongeren moeten leren om breder te denken. Tegenwoordig heb je zelfs zo’n grote badeend en zelfs dat is kunst.

Houden jongeren zich wel voldoende bezig met kunst?
Nee zeker niet. Ze moeten stoppen met gamen en een beetje meer om zich heen kijken als ze buiten zijn. Kunst is overal en dat moeten ze gaan inzien.

Kasha en Dorien (17 jaar)
image

Wat is kunst voor jullie?

Kasha: Wij zijn zelf kunst. Onze ouders hebben ons gemaakt en wij vinden dat wij kunst zijn.
Dorien: *giechelend* Ja dat klopt!

Wanneer is iets kunst in jullie ogen?
Kasha: Kunst moet vooral mooi zijn en iedereen moet er naar kijken.
Dorien: En het moet uniek zijn, want niet alles is kunst.

Oh nee? Waarom is niet alles kunst?
Dorien: Dat is gewoon zo!
Kasha: Bijvoorbeeld schilderijen van de IKEA. Dat is toch geen kunst. Dat is allemaal hetzelfde.

Denken jullie dat jongeren zich voldoende bezighouden met kunst?
Kasha: Ja dat doen ze. We hebben ook CKV op school en daar doen we alles met kunst en cultuur. En ze hebben toch GOOGLE, dus ze kunnen gewoon alles over kunst opzoeken als ze dat willen.
Dorien: Ja en we gaan ook met school naar een museum soms. Dat is altijd wel leuk.

Soraya (16 jaar)
image

Wat is kunst voor jou?
Ik vind tatoeages wel een vorm van kunst.

Denk je dat iedereen het als kunst ziet?
Ik denk dat veel jongeren het wel als kunst zien. Jongeren hebben vaak tattoo’s  en zien ze ook bij beroemde personen. Ze vinden het mooi en willen het nadoen. De oudere mensen zien het niet als kunst.

Wat vind je mooi aan tatoeages?
Ze zijn uniek en kunnen heel mooi zijn. Natuurlijk hebben tegenwoordig ook veel mensen hetzelfde op hun huid zitten en dat vind ik verschrikkelijk. Maar als het mooi gezet is en zelf ontworpen dan vind ik het echt kunst.

Denk je dat jongeren zich voldoende bezig houden met kunst?
Nee zeker niet! Natuurlijk is kunst wel saai, maar het is wel belangrijk. Het heeft met geschiedenis te maken en dat mogen we niet vergeten. Kunst is belangrijk en dat moeten jongeren gaan inzien.

(Foto’s: Silvinio Osanto)

About silvinioxosanto

Silvinio Osanto Roermond Student aan de Fontys Hogeschool voor Journalistiek te Tilburg.

2 comments

  1. Anne

    Nice! Kunst is geraakt kunnen worden door een grassprietje waar een dauwdruppel op ligt, tot aan een aansteker die op de tafel STAAT in plaats van ligt🙂 kunst is het DURVEN kijken naar alles om je heen.. Durf en er gaat een wereld voor je open!

Leave a Reply

