Column: “Spangen Hierzo!”

“Spangen hierzo, Spangen hierzo, Spangen hierzo!” Elke jongere die Broederliefde kent weet inmiddels dat deze jongens afkomstig zijn uit de Rotterdamse wijk Spangen. Het is ook niet te missen, want ze schreeuwen het in iedere track ongeveer 5 keer. Zelfs ik, die in Roermond (Limburg) woon, schreeuw deze leus uit volle borst. Ik heb dan wel een link met Rotterdam, omdat ik er 15 jaar heb gewoond. Maar er zijn hier ook kids die denken dat Spangen een deel van de Bijlmer is en het ook uit volle borst meeschreeuwen. Gister verscheen er een nieuwe 101 barz sessie van de Rotterdamse rapformatie en ik zat vol bewondering te kijken. Broederliefde is compleet.

Ik volg die jongens uit Spangen al een tijdje en in het begin vond ik het helemaal niks! Ook voelde ik de track “Domme jongens” totaal niet en ik vond het maar geschreeuw. Maar toen ik er vaker naar ging luisteren vond ik het wel een lekker nummertje. “Maluku” was een heerlijke clubtrack en heerlijk om bij weg te dompelen als je aan de shisha zit. De mixtape vond ik niet echt heel bijzonder en die heb ik dan ook niet echt vaak beluisterd. Broederliefde was voor mij een beetje vergelijkbaar met Feyenoord. Talentvol team, maar kampioen word je er niet mee. Het nummer “Zero” was wel echt van niveau. Emms, Jerr en Mella maakten me blij met hun scherpe lines en een vorm van agressiviteit die ik soms mis in de rapscene. Sjaf verbaasde me nog het meest. Ik verwachtte niet veel van dit jonge mannetje, maar zoals hij het zelf zegt: “Op het punt van doorbreken, kleine kind met vaas.” Sjaf de Zivkovic van de rapgame. Echter toen de track “Spangenshake” uitkwam had ik zoiets van: “WHY?! WHY?! WHY?!” Broederliefde degradeerde voor mij van kampioenskandidaat naar een club uit de middenmoot. De ups en downs van de groep stelde me echt teleur. Tot gister…

Allereerst wil ik het hebben over Sjaf die de 101 sessie opent met vlammen. De backups van Emms zijn van een ongekend hoog niveau. Hoe deze jongens op elkaar ingespeeld zijn is bijna eng. Maar ja, het zijn dan ook broeders en broeders voelen dat aan. Ik ging helemaal los met m’n iPhone in de hand en bleef het eerste stuk maar terugspoelen. Vervolgens komt er een rustige verse van Emms waaruit blijkt dat hij meer volwassen is geworden. De line: “Het begon als een grap, maar heel het land weet nu wat Spangen is”, refereert naar m’n 1ste alinea. Ik hoef dat niet meer uit te leggen. Een ander hoogtepuntje van deze zomersessie is de “complete” samenwerking tussen Mella en Jerr. Als je niet weet waar ik het over heb, zoek het op! Die jongens zijn ook altijd met hetzelfde team en ik denk dat dit hun kracht is. Allen zetten ze zich voor de volle 100% in om hun naam groot te maken. Veel mensen kunnen een voorbeeld nemen aan hun toewijding en passie voor hetgeen dat ze doen.

Er is vaak veel haat op deze groep, maar ook op jongens als Lil Kleine en Ronnie Flex. Maar we moeten allemaal eerlijk toegeven dat deze jongens een feest maken van iedere gelegenheid. Die diversiteit in de scene is mooi en het geeft alleen maar aan dat de jeugd volop in de ontwikkeling is. Ook het feit dat ze altijd tijd hebben voor fans, bijna elke fan retweeten en zich altijd netjes gedragen bij optredens mogen we niet vergeten. Broederliefde is op dit moment het meest complete team van Nederland. COMPLEET, COMPLEET!

klik HIER voor de zomersessie.
Zie hier een aantal andere videos van Broederliefde:
Let me know (Feat RSG)
Emms – Ik weet
Hey Schatje

Afbeelding

Mijn naam is Silvinio en u las een Column.

About silvinioxosanto

Silvinio Osanto Roermond Student aan de Fontys Hogeschool voor Journalistiek te Tilburg.

Leave a Reply

