Column: Tyfus veel geld.

Door: Silvinio Osanto

bale

Wat hebben Den Haag, Wales en Madrid met elkaar te maken? Ik geef eerlijk toe dat ik het verband ook niet direct eruit kan halen, maar Geert Wilders is blijkbaar een grote voetballiefhebber en stelde daarom Kamervragen omtrent de 2 bovengenoemde steden en het deel van Groot-Brittanië.

Gareth Bale is een supersnelle vleugelspeler, een man met een ontiegelijke knal in de benen en een voetballer die nóóit op een WK zal spelen, omdat hij uit Wales komt. Diezelfde Gareth Bale gaat nu voor een slordige 100 miljoen euro van het Engelse Tottenham Hotspur naar het Spaanse Real Madrid. In de voetballerij spreekt men van een record, maar ik noem het liever “ Tyfus veel geld!” Ik ben al sowieso geen Real Madrid fan, en vind dit dus bijna net zo achterlijk als Miley Cyrus die met haar kont schudt op de MTV Video Awards.

Nu ik de verhouding tussen Wales en Madrid heb uitgelegd, is de link met Den Haag natuurlijk makkelijk te leggen. De partij van Geert Wilders stelde namelijk de Kamervraag: “Kan Jeroen Dijsselbloem voetballen?” Weet ik veel of die vent kan voetballen. Ik wil weten of hij ons uit deze crisis kan halen, zodat ik over een paar jaar, na mijn studie, een leuk leventje kan leiden. Wat zal de volgende vraag worden? “Kan Mark Rutte een land regeren?” Het zijn domme vragen, maar domme vragen zijn ook vragen.
Of is het weer een geniale actie van Ome Geert om aandacht te trekken? Dat laatste lijkt mij het meest voor de hand liggend. Real Madrid heeft naar eigen zeggen een schuld van 125 miljoen euro (en ook dit is “Tyfus veel geld”) bij de Spaanse overheid en de bank Bankia. Met de desbetreffende bank gaat het ook niet bepaald geweldig en zij maken gebruik van het Europees Noodfonds waar wij allemaal aan meebetalen. Ik ben het niet vaak eens met Geert Wilders, maar ik vraag me nu eerlijk gezegd ook af of minister Dijsselbloem een beetje kan voetballen. Real Madrid krijgt dus geld uit mijn portemonnee om een nieuwe speler te kunnen kopen, van een bank die hoopt dat het geld goed besteed wordt en dus eigenlijk gokt met mijn euro’s.

Beste minister Dijsselbloem,
ik hoop dat u een beetje kunt voetballen, want als er geen zinvol antwoord komt op de vraag van Ome Geert Mourinho, ga ik er van uit dat u een enkeltje boekt van Den Haag naar Madrid om die man uit Wales te vertellen dat hij de nieuwe minister van financiën mag worden en u zijn plaats in zal nemen op het veld. Ik zal dan een shirt met uw naam erop kopen, zodat de verkoop van merchendise zal groeien en ze de volgende keer niet meer onze belastingcenten hoeven te gebruiken.

Mijn naam is Silvinio en u las een column.

About silvinioxosanto

Silvinio Osanto Roermond Student aan de Fontys Hogeschool voor Journalistiek te Tilburg.

Leave a Reply

