“Dit is mijn J.Cole move”

Producer Ramiks gaat dit jaar een beat maken voor Jay-Z

XEVqQ484

Stel: Je bent een Nederlandse producer en je wil dat Jay-Z uit New York op jouw muziek rapt. Hoe ga je ervoor zorgen dat dit gebeurt? Stephan Boers, beter bekend in de Nederlandse hiphopscene als Ramiks, gaat daar voor zorgen. De ambitieuze jongeman uit Hoogeveen heeft in 2014 een missie: 1Beat4JayZ.

“Het plan is om Jay-Z te laten rappen op een van mijn beats.”, antwoordt Ramiks lachend. “Ik probeer dat vooral te bereiken via social media kanalen, zoals: Twitter, Facebook, Instagram etc. Het is echt de tijd daarvoor en iedereen maakt gebruik van social media. Er zijn zelfs mensen die het helemaal gemaakt hebben door middel van die sociale netwerken, dus waarom ik niet?”

De missie van Ramiks is niet alleen te volgen via de sociale netwerken. Er is ook een website(1Beat4Jayz.com) gelanceerd waar geïnteresseerden naar toe kunnen om te kijken hoe het gaat met de missie. Volgens de producer voelen de bezoekers zich hierdoor betrokken bij het project. “Als jij al je vrienden op Facebook en Twitter hebt gevraagd om mijn site te checken en je ziet dat de pageviews daardoor omhoog zijn gegaan, dan voel je ook trots.”

Op de website kunnen mensen ook reacties en tips achter laten. “Ik kreeg laatst bijvoorbeeld een tip van een meisje dat binnenkort naar het concert van Beyoncé gaat. Zij bood aan om iets achter te laten voor Beyoncé, zodat het heel misschien bij Jay-Z terecht zou komen. Dat zijn leuke dingen.”

Ramiks is natuurlijk niet de enige producer die de aandacht wil krijgen van “The Brooklyn Boy”, zoals Jay-Z ook wel eens genoemd wordt. In 2009 werd de rapper/producer J.Cole getekend bij het recordlabel van Jay-Z (RocNation). Cole verhuisde naar The Big Apple en “stalkte” Jay-Z totdat hij uiteindelijk ook daadwerkelijk een kans kreeg. Ramiks is nog niet van plan om naar New York te vliegen. “Als iemand tegen me zegt dat hij 2 tickets heeft en samen met mijn naar New York wil vliegen, dan doe ik dat. Maar het moet vooral een social media dingetje worden. Dit is mijn J.Cole move.”

De eerste beat die Ramiks online heeft gezet voor dit project heet: Problem #1. “Het is niet per se een typische Jay-Z-beat, maar ik gooi nu gewoon beats online waarvan ik denk dat hij die tof kan vinden. Ik beeld me soms in hoe het klinkt als hij erop rapt en zo produceer ik. Als Jay het niet tof vindt, dan is dat maar zo.” Ramiks weet bijna zeker dat zijn missie bij Jay-Z terecht komt. “Met een reactie ben ik al blij en ik denk dat hij er sowieso van gaat horen. Er moet iets gebeuren. Wat? Dat weet ik alleen nog niet.”

De muziek die Ramiks voor 1Beat4JayZ uitbrengt wordt allemaal uitgebracht door Noah’s Ark. “Ze ondersteunen mij tijdens de missie en met behulp van het label krijgen ook meer mensen het te horen.” Hij krijgt niet alleen van het label steun, maar ook van bekende Nederlanders, zoals: Kraantje Pappie, Arie Boomsma en de mannen van Yellow Claw. “Deze gasten hebben veel volgers op Twitter en Facebook. Met hun hulp kan het allemaal heel snel gaan. Yellow Claw heeft op dit moment een tour in de Verenigde Staten en daarmee ben ik ook al een stukje dichterbij”.

ArieB

Als de missie slaagt kan dit de internationale doorbraak worden voor de producer. Op dit moment studeert hij nog in Leeuwarden, maar een internationale doorbraak ziet Ramiks wel zitten. In Nederland heeft hij al samengewerkt met o.a. Hef en Aziz, maar hij wil meer. “Nationaal vind ik niet genoeg. Ik wil van muziek mijn leven maken en als je internationaal doorbreekt kun je er pas echt van leven als producer. Als dat lukt doormiddel van deze missie dan is dat zeker mooi meegenomen.”Naast de vele positieve reacties zijn er ook een aantal mensen die het project niet kunnen waarderen. Het zou kunnen dat er mensen zijn die denken dat de beatmaker dit alleen maar doet voor de media-aandacht. Ramiks houdt zich daar echter niet mee bezig. “In mijn eerste Weekly Video op de website ga ik ook in op negatieve reacties. Er wordt me in die reacties verweten dat ik blank ben en dat ik daarom geen goede muziek zou kunnen maken. Die negatieve discussie had ik niet kunnen voorspellen.” Volgens de producer zijn er in de muziekwereld altijd wel mensen die het niet goed vinden. “Daar moet je mee om kunnen gaan.”, vindt hij.

Naast de beat voor Jay-Z werkt Ramiks in 2014 ook nog aan drie EP’s. De eerste EP is in samenwerking met Aziz en komt voor de zomer uit. De andere twee zullen later verschijnen. We gaan dit jaar nog veel horen van de producer uit Hoogeveen.

Door: Silvinio Osanto

1782120_262966547200579_180904544_n

About silvinioxosanto

Silvinio Osanto Roermond Student aan de Fontys Hogeschool voor Journalistiek te Tilburg.

Leave a Reply

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

